De complete marketing funnel voor je bedrijf

Een marketing funnel is een proces dat klanten van bewustwording tot aankoop brengt. Er zijn verschillende stadia of fasen in een marketing trechter en elke fase vereist een andere aanpak.

De eerste fase is wanneer je een product of dienst hebt en je mensen moet vinden die daarin geïnteresseerd zullen zijn. In de eerste fase van de funnel maak je mensen bewust van het merk, product of dienst en dat je een probleem oplost.. Voor die eerste fase kan beginnen is het vaak zo dat mensen niet bewust zijn dat iets sneller, beter, goedkoper, vrijer van pijn, beter dan de concurrentie etc. kan. Daarom starten we met fase 0.

Fase 0: Onbewust van het probleem

Je hebt een product of dienst ontwikkeld maar is iemand zich wel bewust dat dit nodig is? Dat dit het leven (B2C) of de onderneming (B2B) kan verbeteren? Zeker in deze digitale wereld waar we wereldwijd oplossingen kunnen vinden weten we vaak niet dat hetgeen wat we doen beter kan. In deze fase van de marketing funnel maak  je mensen eerst bewust dat er een probleem is.

Fase 1: De bewustmakingsfase

In deze fase zorg je d..m.v. bijvoorbeeld Thought Leadership dat mensen bewust worden van een probleem wat jouw product of dienst oplost. Het product wordt nog niet expliciet getoond met functionaliteiten en details maar het probleem word gepresenteerd. Dit zodat iemand zich hier in kan herkennen en bewust word dat dit bij hem of haar ook aan de hand is. 

Fase 2: Bewust van oplossingen

Als men zich bewust is van dat het probleem bestaat dan is de volgende stap in de marketing funnel dat we deze personen bewust gaan maken dat er oplossingen bestaan voor het probleem. Hier hoeft nog niet direct het product of de dienst gepromoot worden. Dit kan een whitepaper zijn van hoe andere bedrijven hiermee aan de slag zijn gegaan of hoe jouw onderneming tot een oplossing is gekomen. De potentiële klant is dan langzaamaan opgewarmd op de volgende stap in de marketing funnel te betreden.

Fase 3: Bewust van jouw oplossing

Men is zich bewust van het probleem, hebben dit probleem ook. Ze weten dat er oplossingen zijn en nu is het tijd dat jouw oplossing onder de aandacht komt. Nu kan het product of de dienst wel in detail getoond worden. Bijvoorbeeld in de vorm van een webinar of case studies van bestaande klanten. Wanneer je deze boodschappen op de platformen waar deze mensen uithangen zal je eerder top of mind blijven. Dat is belangrijk om door te gaan naar de laatste fase van de marketing funnel.

Fase 4: Deal

De deal fase is de laatste fase in de marketing funnel. Hier is de potentiële klant zover dat hij of zij weet dat het probleem opgelost moet worden en is bereid om hierin te investeren. De persoon denkt alleen nog over de beste oplossing en de meest interessante deal. Door de potentiële klant te “nurturen” door de hele marketing funnel heen hebben we hier voorrang, we hebben al vertrouwen opgebouwd. Dit maakt de keuze voor ons makkelijker.

Wanneer je je bewust bent van waar de potentiële klant in de funnel zit dan weet je ook precies wat zij nodig hebben om de laatste fase te betreden en over te gaan tot aankoop.

Marketing Funnel segmenten en content

Veel bedrijven hebben geen marketing funnel of maken hier geen bewust gebruik van. Als gevolg daarvan zijn ze niet zo effectief als ze zouden kunnen zijn. Daarom belichten we de marketing funnel nog eens per segment en welke content je in welk segment kan gebruiken:

Segment 1: De top van de funnel

In de top van de funnel maken we mensen bewust dat er in hun leven of onderneming oplossingen bestaan die problemen oplossen en/of meerwaarde toevoegen.. In dit segment gebruik je zogenaamde soft offers als content om mensen te informeren. Omdat mensen niet bewust van het probleem zijn gebruik je push marketing strategieën om de content te tonen. Deze content is informerend en niet verkopend.

Infographics

Deze content is een mooie manier om overzichtelijk informatie te tonen. Vaak is een infographic 1 pagina die visueel heel aantrekkelijk gemaakt word

Whitepapers

In een whitepaper kan je uitgebreid een probleem toelichten en ook alvast werken richting segment 2 door mogelijke oplossingen te tonen. Een whitepaper lezen heeft wel een hogere drempel dan een infographic

Rapporten

Onderzoeksrapporten zijn uitgebreider in tekst dan infographics. Het geeft de gelegenheid om meer details te laten zien. Qua drempel zit deze content tussen een infographic en whitepaper in

Segment 2: Het midden van de funnel

Hier bieden we de medium offers aan. Mensen hebben interesse door content uit het eerste segment. Ze zijn bereid om meer tijd te investeren in het bekijken van mogelijke oplossingen.

Case Studies

Een uitgebreider document zoals een whitepaper waarin een concrete oplossing getoond word bij een bestaande klant en ook feedback van de klant. Je laat de impact zien van de oplossing

ROI-calculators

Dit is een financiële rekenmachine die wordt gebruikt om de winst en het verlies van een investering te bepalen. Het wordt ook gebruikt om de tijd te berekenen die nodig is voor een investering om een positief rendement te genereren

Webinars

Een webinar (webgebaseerd seminar) is een seminar of presentatie die via het internet wordt gegeven.
Webinars zijn een geweldige manier om het product of de dienst te promoten en in detail toe te lichten

Segment 3: De bodem van de funnel

Hier is men klaar om te kopen. Ze moeten alleen nog een keuze maken voor het in hun ogen beste product voor de beste prijs. Zo ook van de beste en meest betrouwbare leverancier. In dit segment is de content toegespitst op deze vragen die de potentiële klant kan hebben.

Koopgidsen

Wanneer je klaar bent om een nieuw product te kopen, doe je eerst onderzoek. Je wilt weten wat er beschikbaar is, wat de beste opties zijn, en wat de prijzen zijn

Testimonial video's

Testimonial video’s zijn korte video’s waarin een klant vertelt over zijn of ervaring met een product of dienst. De digitale mond tot mond reclame

Handleidingen

Wanneer iemand klaar is om te kopen, wilt zij of hij vaak de tijd nemen om alle details te zien. Dit geldt vooral bij de besluitvormer t.b.v. de techniek, denk aan de CTO

Monitor en pas aan indien nodig, bijsturen

Het is belangrijk om je marketing funnel te monitoren en aan te passen als dat nodig is om het bereik en succes van je bedrijf te vergroten. Dit omvat het bepalen waar de potentiële klanten zich bevinden, welke marketingkanalen het beste werken, en het aanpassen van de marketingmix indien nodig. Door je marketing funnel voortdurend aan te passen en te controleren, zorg je ervoor dat het bedrijf zijn volledige potentieel bereikt. 

Dit monitoren en bijsturen kan met behulp van een marketing dashboard.